Directorul Întreprinderii de stat Calea Ferată din Moldova Oleg Tofilat a declarat că infrastructura feroviară, vagoanele și locomotivele sunt la limita termenului de exploatare.
Șeful CFM spune că este imperios necesară procurarea de locomotive și vagoane noi, întrucât cele existente ar putea în scurt timp să nu mai fie acceptate în circuitul internațional.
Potrivit șefului CFM, 40% din rețeaua feroviară a țării se află în stare critică și 60% se află în stare proastă. Războiul din Ucraina complică foarte mult procesele de reabilitare a infrastructurii feroviare întrucât anterior șinele erau procurate de la uzina din Mariupol, distrusă de bombardamente.
„Și infrastructura feroviară și materialul rulant se află la limita ciclului de exploatare. Dacă nu investim cu determinare și celeritate, riscăm să rămânem sau fără tracțiune, sau să avem sectoare cu circulație închisă. Când ai un război alături este foarte dificil să atragi resurse pentru finanțare și e foarte dificil să atragi întreprinderi care să execute lucrările, dacă e vorba de reabilitarea infrastructurii.
Pentru aceste lucrări ai de adus șine, pietriș, echipamente și toate acestea până acum veneau din Ucraina, din Rusia sau din Belarus. Rusia și Belarus sunt excluse acum din toată logistica. Ucraina e în război. Șinele până acum se produceau la Azovstal, în Mariupol.
Credem că în următorii 10 ani acolo nu vor mai fi produse șine. Șinele pentru calea ferată sunt un articol special, ele nu se produc la orice uzină metalurgică, e vorba de un metal de calitate superioară. De asta pentru noi este absolut incert când vom reveni la normal”, a mai spus Oleg Tofilat în cadrul unei emisiuni televizate.