Potrivit datelor publicate de Observatorul European pentru Combustibili Alternativi (EAFO), Islanda și Portugalia se numără printre cele mai ieftine țări din Europa pentru încărcarea vehiculelor electrice, în timp ce Norvegia și Slovenia sunt cele mai costisitoare, arată un raport Euronews.
Islanda, cu un preț de doar 2,89 euro pentru 100 de kilometri parcurși de un Tesla Model Y, este liderul european în ceea ce privește costurile reduse de încărcare. O contribuție importantă la acest preț scăzut o au resursele energetice regenerabile abundente ale țării, în special energia geotermală. Portugalia urmează îndeaproape, cu un tarif de 3,18 euro, iar Finlanda ocupă locul al treilea cu 4,63 euro.
În contrast, Norvegia este cel mai scump loc din Europa pentru încărcarea vehiculelor electrice, cu un cost de 18,93 euro pentru 100 km, de aproape șase ori mai mare decât în Islanda. Slovenia se află pe locul al doilea în acest clasament, cu un preț de 17,02 euro.
În sudul Europei, prețurile variază considerabil, Spania fiind cea mai ieftină după Portugalia, cu 7,11 euro. Italia, Grecia și Cipru au costuri similare, situate în jurul valorii de 9,83 euro pentru 100 km.
Franța și Germania, două dintre cele mai mari economii europene, se încadrează în media europeană, cu prețuri de aproximativ 7-10 euro pentru o încărcare publică. Germania, totuși, se confruntă cu tarife mai mari în anumite zone, ajungând la 9,99 euro, în timp ce Franța menține un tarif de 7,26 euro.
Cercetătorii EAFO au folosit un scenariu standard pentru această analiză, simulând o sesiune tipică de reîncărcare rapidă în curent continuu a unui Tesla Model 3, cu o durată de 25 de minute, de la 10% la 80% din capacitatea bateriei. Datele privind prețurile au fost colectate direct de la operatorii de puncte de încărcare publică.
Diferențele semnificative de prețuri sunt atribuite surselor de energie, politicilor guvernamentale și nivelului de taxe. Țările cu resurse regenerabile abundente, cum ar fi Islanda, au prețuri mai mici, în timp ce statele dependente de combustibili fosili importați, cum ar fi Danemarca și Germania, înregistrează costuri mai mari.
În ceea ce privește infrastructura de încărcare, Țările de Jos conduc Europa, cu peste 154.000 de puncte publice de încărcare a vehiculelor electrice, urmate de Germania și Franța, fiecare cu peste 125.000 de stații. Germania, deși una dintre piețele principale de vehicule electrice din Europa, a înregistrat o scădere a vânzărilor de mașini electrice în prima jumătate a anului 2024, cu 16,4% mai puțin față de anul precedent, conform datelor EAFO.