Întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) ar putea trece printr-un proces de reorganizare prin divizare în două societăți pe acțiuni. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a declarat că această măsură este necesară pentru a reduce pierderile și a eficientiza activitatea feroviară.
Conform planului propus, una dintre entități va gestiona infrastructura feroviară, rămânând sub controlul statului, în timp ce a doua va fi responsabilă de transportul de mărfuri și pasageri, fiind deschisă pentru concurență și digitalizare.
„Infrastructura este un element strategic în care statul investește și subvenționează. Dar transportul de marfă pe calea ferată trebuie să devină unul concurențial, mai digitalizat și mai puțin birocratizat”, a declarat ministrul în cadrul emisiunii „Pe Față” de la postul public de televiziune.
În ceea ce privește dificultățile financiare ale CFM, Bolea a menționat că Guvernul sprijină întreprinderea prin acordarea de motorină din rezerva de stat, pentru a facilita plata salariilor celor 4.800 de angajați.
„Acum CFM este la finalul plății salariilor pentru luna septembrie. Noi, pentru ca ei să aibă mai mulți bani disponibili, am decis să oferim motorină din rezerva de stat, astfel încât să poată funcționa și să își acopere cheltuielile”, a explicat ministrul.
Declinul transportului feroviar de mărfuri este unul dintre principalele motive pentru situația financiară precară a întreprinderii. Potrivit datelor oficiale, în 2024, doar 4% din totalul mărfurilor din Republica Moldova au fost transportate pe calea ferată.
Autoritățile își propun să crească volumul mărfurilor transportate pe calea ferată, având în vedere avantajele economice și ecologice pe care acest sector le oferă comparativ cu transportul rutier.