În cadrul unui studiu sociologic efectuat recent de compania Cult Market Research în colaborare cu BCR a fost analizată relația dintre părinți și adolescenți în România. Printre altele, studiul a scos la iveală pe ce cheltuiesc cei mai mulți bani tinerii, dar și ce sumă primesc lunar din partea părinților.
Un studiu efectuat de BCR în colaborare cu cei de la compania Cult Market Research, în contextul începerii noului an școlar, arată că mai mult de trei sferturi dintre adolescenții din România primesc bani de buzunar de la părinți.
Potrivit studiului, 66% dintre părinții care au copii cu vârste cuprinse între 12 şi 14 ani le oferă acestora mai puțin de 300 de lei pe lună. Totodată, 34% dintre cei care au copii cu vârste cuprinse între 15 şi 17 ani le alocă un buget lunar cuprins între 300 şi 600 de lei. Studiul a scos la iveală și faptul că 37% dintre adolescenți consideră că părinții nu vor să le cumpere tot ce îşi doresc.
„Concluziile arată că părinţii de astăzi sunt mai deschişi să poarte conversaţii despre bani şi aspecte financiare decât au fost părinţii lor. 46% dintre aceştia consideră că prima discuţie despre bani cu copiii ar trebui să aibă loc între 7 şi 10 ani, iar 24% sugerează că aceasta ar trebui să aibă loc între 11 şi 14 ani. 22% dintre actualii părinţi de adolescenţi spun că ei nu au discutat niciodată cu părinţii lor despre bani, iar aproximativ 30% au discutat cu părinţii lor despre bani după vârsta de 15 ani”, se arată în cadrul studiului.
Studiul arată și faptul că nu mai puțin de 51% dintre adolescenții din România cheltuiesc banii în principal pentru „ieșiri în oraș”, iar 47% pentru îmbrăcăminte şi încălțăminte. În schimb, pentru manuale, caiete sau alte aspecte necesare studiului, doar 22% dintre tineri cheltuiesc cei mai mulți bani.
„Conversaţia despre bani în familie este prima contribuţie pe care fiecare putem s-o avem la ridicarea nivelului de educaţie financiară din România. Anul acesta ne-am propus să încurajăm părinţii să deschidă un dialog sincer cu copiii lor despre bani, esenţial pentru a realiza o bază financiară solidă în familie. Deşi părinţii, în majoritatea lor, recunosc importanţa acestui subiect, există încă destul de mulţi care ezită să discute aspectele financiare, temându-se să nu-şi îngrijoreze copiii.
Programele noastre, precum Şcoala de Bani şi LifeLab, nu doar promovează educaţia financiară, ci oferă şi soluţii practice, uşor de aplicat. Dacă adulţii îşi vor dedica timp să înveţe, putem construi împreună o Românie inteligentă financiar. Iar adolescenţii de azi ne vor surprinde în viitor cu decizii financiare responsabile”, spune Nicoleta Deliu-Paşol, director Comunicare BCR.