Un nou simbol al apropierii dintre România și Republica Moldova prinde viață pe malurile Prutului – construcția podului rutier de la Ungheni începe oficial pe 26 aprilie, în sâmbăta Paștelui Blajinilor.
Vicepremierul și ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a anunțat că ceremonia de lansare a lucrărilor va avea loc simultan în localitățile Golăiești (România) și Zagarancea (Republica Moldova), acolo unde va fi ridicat noul pod. Evenimentul, încărcat de semnificație, este deschis tuturor cetățenilor, fiind un moment simbolic de unitate între cele două maluri ale Prutului.
„Se va pune piatra de temelie pe ambele maluri ale Prutului pentru construcția podului care va marca capătul Autostrăzii A8 – așa-numita ‘Autostradă a Unirii’. Podul se va numi ‘Podul de Flori’, în amintirea momentului istoric din 1990, când românii și moldovenii s-au reunit simbolic pe podurile de flori de peste Prut”, a declarat Bolea în cadrul unei emisiuni la Radio Moldova.
Podul, care va avea patru benzi de circulație și trotuare pentru pietoni, va măsura 261 de metri în lungime, iar lățimea sa va ajunge la 24,25 metri în faza finală a proiectului. În cadrul lucrărilor va fi construit și un punct de trecere a frontierei modern, prevăzut cu facilități de control, parcări pentru TIR-uri și autoturisme, precum și un drum de legătură de circa 1 km.
Acest obiectiv face parte din proiectul strategic al Autostrăzii A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni, ce va interconecta rețelele rutiere din România și Republica Moldova, legându-se direct cu Drumul Național R1 Chișinău – Ungheni.
Deschiderea provizorie a traficului rutier pe noul pod este preconizată pentru toamna anului 2026, în timp ce finalizarea completă a Autostrăzii Unirii este estimată pentru perioada 2029–2030.
Investiția, care depășește 30 de milioane de euro, este finanțată integral din fonduri europene prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Totodată, Ministerul Transporturilor de la București a anunțat planuri pentru construirea a încă patru poduri rutiere peste Prut, cu studii de fezabilitate în curs de elaborare.