Constructorul auto german BMW Group a confirmat că a vândut peste 100 de automobile de lux cumpărătorilor ruși, în ciuda sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană și Statele Unite. Informația, publicată inițial de Euronews, a fost ulterior confirmată de companie, care a catalogat tranzacțiile drept „nereguli”.
Uniunea Europeană a interzis exportul de bunuri de lux către Rusia încă de la începutul invaziei în Ucraina, incluzând în mod specific automobilele de lux noi și second-hand cu motoare de peste 1.900 cm³, precum și vehiculele hibride și electrice. SUA au implementat sancțiuni similare din martie 2022.
BMW a recunoscut că angajații de la filiala sa din Hanovra au fost implicați în aceste tranzacții ilegale. Compania a luat măsuri drastice, concediind personalul implicat și suspendând livrările viitoare pentru a se alinia reglementărilor internaționale.
Cazul BMW evidențiază dificultățile autorităților de a implementa sancțiunile împotriva Rusiei, din cauza comerțului pe „piața gri”. Tranzacțiile implică adesea utilizarea țărilor terțe, precum Kazahstan, Turcia sau Emiratele Arabe Unite, care servesc ca puncte de tranzit pentru exporturile europene către Rusia.
Companii și persoane fizice ruse au înființat societăți fantomă în aceste regiuni, facilitând importurile ilegale. Alte metode includ utilizarea flotelor fantomă pentru transporturi maritime clandestine, complicând și mai mult supravegherea reglementărilor.
Un purtător de cuvânt al companiei a declarat pentru The Telegraph că BMW a luat măsuri pentru a preveni astfel de importuri. „Produsele diferitelor companii au ajuns pe piața rusă, chiar dacă acestea au respectat sancțiunile aplicabile. BMW Group are în vigoare măsuri stricte pentru a preveni asemenea incidente”, a explicat reprezentantul.
Acest incident pune din nou în lumină provocările autorităților internaționale în aplicarea sancțiunilor economice. Deși exporturile directe din Europa către Rusia au scăzut semnificativ, canalele de comerț „pe ușa din spate” continuă să submineze impactul sancțiunilor, complicând relațiile diplomatice cu țările implicate.
BMW și alte companii occidentale se confruntă acum cu o presiune sporită pentru a-și îmbunătăți controalele interne și a evita implicarea în astfel de practici ilegale.